Sejarah perniagaan
pemasaran rangkaian
Bagaimana Pemasaran Rangkaian (Network Marketing) bermula dan tumbuh untuk memenuhi keperluan pelanggan dan pengusaha. ini adalah persoalan yang sangat menarik!!
Sebuah syarikat yang mencipta sesuatu produk perlu
membuatkan produknya dikenali dipasaran dengan seluas-luasnya. Organisasi
jualan yang terdiri daripada tenaga penjual individu adalah tulang belakang
kepada sesebuah perniagaan.
Untuk mengetahui sejarah industri ini, kita mesti melihat
tempat asalnya perniagaan ini bermula iaitu Amerika Syarikat. Jumlah tenaga
jurujual di Amerika Syarikat mulai tumbuh dengan pesat bermula pada akhir
1800-an.
1861: 1,000
1869: 50.000
1885: 100,000
1903: 300,000
1869: 50.000
1885: 100,000
1903: 300,000
1860 –
Jurujual bergerak juga dikenali sebagai ‘canvassers’ dan penjaja. Terdapat
sebilangan bekas jurujual ini yang telah membentuk organisasi-organisasi jualan
yang terlatih. Kalau bukan kerana usaha mereka, banyak nama-nama syarikat
yang kita semua kenal hari ini tidak ujud.
- Henry Heinz, seorang bekas jurujual, telah mencipta
sebuah organisasi 400 orang jurujual untuk menjual pelbagai produk sayuran
seperti kicap dan acar, kepada orang-orang yang tidak menanamnya sendiri.
- Asa Candler, juga seorang bekas jurujual, membina
armada jualan untuk menjual sirap Coca-Cola ke restoran-restoran setelah
membeli formulanya dari John Pemberton seorang ahli farmasi dengan harga
USD2,300 pada tahun 1886.
Akibat dari organisasi-organisasi seperti ini,
lahirnya idea untuk syarikat-syarikat membenarkan tenaga jurujual mereka untuk
memiliki perniagaan mereka “sendiri”.
1868 –
JR Watkins mendirikan JR Watkins Medical Company, salah satu syarikat pertama
Amerika yang membenarkan produk kesihatan semulajadinya dipasarkan oleh rakan
niaganya terus kepada pengguna.
1890 –
David McConnel memulakan syarikat California Perfume, yang berpusat di New
York. Pada tahun 1906 ia mempunyai 10.000 wakil jualan menjual 117 produk
yang berbeza. California Perfume menukar namanya menjadi Avon Products
pada tahun 1937.
1905 –
Alfred C. Fuller yang juga merupakan seorang bekas jurujual sangat mempengaruhi
masa depan organisasi jualan. Fuller memulakan syarikat Fuller Brush
Company dan menggaji 270 dealer di seluruh Amerika Syarikat untuk mengikuti rancangan
perniagaannya yang berdasarkan kepada komisen sahaja. Pada tahun 1919,
Fuller Brush Company telah membuat jualan sebanyak USD 1 juta; pada tahun 1960
pula adalah USD 109 juta.
1931 –
Frank Stanley Beveridge adalah bekas naib presiden jualan untuk Fuller Brush
Company. Dia dan Catherine L. O’Brien menubuhkan syarikat Stanley Home
Products. Dipengaruhi oleh kesulitan ekonomi disebabkan oleh kegawatan ekonomi
sewaktu zaman ‘Great Depression’, Frank dan Catherine membayangkan sebuah
peluang bagi orang ramai untuk memulakan perniagaan mereka sendiri dengan
pelaburan minimum, dengan menjual produk-produk seharian yang digunakan orang
ramai. Visi ini jelas diambil dari Fuller Brush Company. Stanley Home
Products menjual pembersih rumah, berus dan mob. Beberapa dealer Stanley
mula memberikan demonstrasi untuk kelab-kelab dan organisasi berbanding kepada
individu-individu untuk meningkatkan volume penjualan. Dealer-dealer Stanley
dengan cepat menggunakan idea ini sebagai cara untuk memaksimumkan jualan. Dealer-dealer
ini mengambil konsep “kelab dan organisasi” ke rumah-rumah dengan cara
pemilik rumah menjemput rakan-rakan dan keluarga untuk mendengar persembahan
jualan … maka lahirlah “home party” (parti rumah).
Stanley Home Products menjadi tempat latihan bagi ramai
pemimpin syarikat yang terkenal. Mary Kay Ash, pengasas Mary Kay
Cosmetics; Brownie Wise dari Tupperware; Jan dan Frank Day, pengasas Jafra
Kosmetik, dan Mary Crowley, pengasas Home Interiors telah menerima latihan awal
dealer Stanley Home Products – sekali lagi dipacu oleh syarikat Fuller Brush.
1934 –
Carl Rehnborg memulakan California Vitamin Corporation menjual apa yang kini
dikenali sebagai suplemen vitamin. Pada tahun 1939 syarikat ini telah
bertukar nama menjadi Nutrilite Products Company, Inc
1945 –
Nutrilite telah menandatangani kontrak dengan Mytinger & Casselberry untuk
melantik merekan menjadi pengedar ekslusif seluruh Amerika bagi produk-produk
Nutrilite. Mytinger & Casselberry telah mencipta pelan imbuhan
Pemasaran Pelbagai Peringkat (MLM) pertama yang didokumentasikan. Ia
berbunyi seperti ini: Seorang pengedar Nutrilite membeli produk pada harga yang
di diskaun sebanyak 35%. (Contoh: Pengedar A membeli sekotak vitamin pada
harga sebanyak USD 13 dan kemudian menjualnya pada harga sebanyak USD 20 dengan
keuntungan sebanyak USD7.00)
Untuk menggalakkan pengedar untuk menjual lebih banyak,
Nutrilite membayar bonus bulanan tambahan sebanyak 25% dari jumlah keseluruhan
jualan. 20 pelanggan x USD13.00 (nilai belian borong) = USD260 x 25% =
keuntungan USD65,00.
Setelah pengedar membuktikan bahawa dia boleh mendapatkan
25 pelanggan, dia akan dibenarkan untuk menjadi pengedar LANGSUNG – yang
bererti bahawa dia boleh mencari orang lain yang ingin menjual produk Nutrilite
dan kemudian mereka akan membeli produk mereka dari dia. Inti patinya, apabila
dia berjaya membuktikan bahawa dia boleh mendapatkan pelanggan-pelanggan, dia
akan dinaikkan pangkat dan dibenarkan untuk mencari pengedar lain dan melatih
mereka untuk mendapatkan pelanggan. Sebagai insentif untuk melatih
pengedarnya dengan baik, apabila dia dan pengedar-pengedarnya mengumpulkan 150
pelanggan, maka dia akan menerima tambahan 2% dari jumlah keseluruhan jualan.
Ini bukan piramid – itu adalah sistem kuota berasaskan
pengurusan. Mereka yang menjual paling banyak vitamin akan mendapat
insentif yang lebih tinggi daripada mereka yang menjual sedikit. Pelan Imbuhan
MLM ini hanyalah satu pembaharuan dari ganjaran pengeluaran Fuller Brush
Company. Dengan Pemasaran Rangkaian (Network Marketing), syarikat dapat
memotivasi jurujualnya untuk tidak hanya menjual lebih banyak produk, tetapi
juga untuk melatih orang lain untuk menjual lebih banyak produk.
1945 –
Earl Tupper mencipta sebuah bekas plastik yang ringan, fleksibel dan dengan
penutup ketat. Dia mula menjual produk-produknya melalui kedai-kedai
runcit konvensional, tetapi dia menyedari produknya memerlukan
demonstrasi. Earl Tupper kemudiannya bekerjasama dengan Brownie Wise
(dahulunya dengan Stanley Home Products) melancarkan Pelan Parti Tupperware. Sekarang,
ia adalah syarikat bilion dollar bertaraf dunia yang beroperasi di 40 buah
negara.
1949 –
Rich Devos dan Jay Van Andel (teman sewaktu sekolah tinggi dan rakan
perniagaan) kembali dari perkhimatan tentera dan menjadi pengedar untuk vitamin
suplemen Nutrilite pada tahun 1950. Setelah berlaku dilema singkat dengan
Nutrilite pada tahun 1959, kedua-duanya meninggalkan Nutrilite dan membentuk
syarikat Amway Corporation. Pada tahun 1972 Amway Corporation membeli
Nutrilite.
1956 –
Dr Forrest Shaklee mengembangkan kaedah ekstraksi mineral dari sayur-sayuran
dan telah menggunakan Pemasaran Rangkaian untuk mengedar produk-produknya.
1963 –
Mary Kay Ash mencipta Mary Kay Cosmetics. Pada tahun 1996, jualan syarikat
adalah lebih daripada 2 bilion dolar setahun.
1975 –
FTC (Federal Trade Commission) telah mengemukakan saman terhadap Amway
Corporation kerana didakwa mengendalikan sebuah skim piramid.
1979 –
Seorang hakim telah memutuskan bahawa program pemasaran multi level Amway
adalah sebuah peluang perniagaan yang sah, dan bukannya sebuah skim piramid.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan